Digital marknadsföring: De bästa byråerna i Sverige (2024)

Behöver du en marknadsföringsbyrå? Här hittar du vår guide för svenska byråer. Du kan läsa uppdaterade recensioner och läsa annan relevant information. Använd formuläret på hemsidan om du vill få erbjudanden från byråerna.

Om vår bedömning

Filtrer

Plats

Sortera

Vår rekommendation

Så väljer du rätt digital marknadsföringsstrategi

Uppdaterad: 11. Mars 2024

Digital marknadsföring är ett brett begrepp som omfattar annonsering i sociala medier, sökmotoroptimering, innehållsmarknadsföring, nyhetsbrev och betala-per-klick-annonsering.

Det är viktigt att välja rätt marknadsföringsstrategi

Bäst effekt får du när du planerar och förbereder en strategi som träffar målgruppen över olika kanaler. Samtidigt måste du se till att marknadsföringskanalen är rätt för ditt företag. Om din målgrupp spenderar mest tid på LinkedIn kan det vara slöseri att lägga resurser på Instagram. Känn dig inte pressad att vara överallt hela tiden, särskilt om du är ett nystartat företag. Börja med en digital marknadsföringsplattform och expandera med tiden. 

Om du är osäker på om du ska få hjälp utifrån kan det vara klokt att fundera över hur mycket tid du har till förfogande. Det kan kräva lite resurser och tid att sätta sig in i olika digitala marknadsföringskanaler och olika strategier. Inte minst bör strategierna följas upp på ett bra sätt för att säkerställa att de är effektiva och lönsamma. 

Det är också mycket viktigt att du väljer kanaler som är lämpliga för företaget och som träffar målgruppen väl. Erfarna marknadskonsulter har lång erfarenhet och hög kompetens. De vet vad som fungerar och vad som inte fungerar. Många väljer därför att ta hjälp av marknadskonsulter eller marknadsföringsbyråer för att få hjälp med att hitta en effektiv strategi.

Hur man skapar en digital marknadsföringsstrategi

Det är viktigt att börja med att sätta upp mål. Strategin är hur man uppnår dessa mål. Det kan till exempel vara att sälja produkter i webbutiken, hjälpa kunder att hitta relevant information eller boka säljintervjuer. Det kan vara användbart att sätta upp mindre mål på vägen mot det stora målet. 

Strategin ska vara mätbar, det vill säga man behöver nyckeltal som säger något om hurvida man lyckas eller inte. Detta kallas KPI (Key Performance Indicators). Sedan behöver du välja målgrupp för din marknadsföring. Vill du till exempel nå en helt ny målgrupp eller vill du nå befintliga kunder? 

Vi rekommenderar att du avsätter tid för att analysera hur långt du redan har kommit och vart du vill åka i framtiden. Vad har fungerat tidigare? Vad ska företaget fokusera på i framtiden? Prioriterar du tid och resurser förnuftigt på marknadsföring, eller finns det utrymme för förbättringar? Allt detta hjälper dig att skapa en effektiv marknadsföringsplan.

Ska jag välja en byrå eller konsult för att hjälpa till med marknadsföring?

Du kanske vill få hjälp med att implementera din marknadsföringsplan. Eller kanske du behöver hjälp med att skapa en bra strategi? Det är möjligt att få hjälp av marknadskonsulter och marknadsföringsbyråer beroende på projektets omfattning. 

Det kan räcka med en marknadskonsult om du fokuserar på en specifik marknadsföringskanal. Du kan till exempel få hjälp av en skribent att skriva sökmotoroptimerade texter om målet är att öka SEO-rankingen. Om du ska köra annonsering på Facebook, Instagram och andra sociala medier bör du hellre välja någon som har kunskap om detta. 

Det kan vara bra att välja en byrå för att kombinera flera olika former av digital marknadsföring, så att du får en komplett och samordnad strategi över de olika kanalerna. Det kan krävas tid, kraft och relevant kunskap för att kunna samordna detta på ett bra sätt, speciellt om du använder flera frilansare. En marknadsföringsbyrå kommer att ha många olika konsulter tillgängliga och kan koordinera projektet åt dig.

Få offerter från flera olika digitala marknadsföringsbyråer och konsulter

Det är viktigt att inte bara säga ja till den första och bästa marknadsföringsbyrån du snubblar över. Det kan vara stora prisskillnader mellan byråer och konsulter. De olika aktörerna kan också specialisera sig inom olika områden. Du kan spara dig själv både pengar och frustration genom att lägga tid på att välja rätt aktör. 

Det kan vara omöjligt för konsulter och byråer att ge dig ett bra pris för projektet, om de inte får ordentlig koll på dina behov. Du bör därför börja med att kartlägga mål, önskemål och behov, så att denna information kan ligga till grund för erbjudandet. Se också till att du får ett detaljerat kontrakt om vad som händer om strategin inte genomförs som överenskommet. 

Vi rekommenderar att du tar in offerter från olika marknadsföringsbyråer och olika konsulter, så att du har ett bra jämförelseunderlag. Se till att du har gett dem så detaljerad information som möjligt så att de kan ge dig en korrekt offert. Du bör också läsa igenom erbjudandena för att kontrollera att alla kostnader står i erbjudandet. Om ett erbjudande är mycket lägre än de andra, kan vissa kostnader utelämnas. 

Om du behöver hjälp med sökmotoroptimering så kan det vara relevant att jämföra de bästa SEO-byråerna här.